Etter rotkanalbehandling (endodontisk terapi).

Har du vært hos tannlege og fått rotfylling? Det er mye som kan skje etter denne kompliserte prosedyren. Rotkanalbehandling er en prosedyre for å forsøke å beholde en tann som i tilfeller kan måtte trekkes.

Det er normalt å føle en viss ømhet i området i et par dager etter rotfylling ettersom kroppen gjennomgår den naturlige helbredelsesprosess. Du kan også føle en viss ømhet i kjeven din fra å holde den åpnet for en lengre periode. Disse symptomene er midlertidige og vanligvis svarer godt til smertestillende medikamenter som du får kjøpt uten resept. Det er viktig å følge instruksjonene på hvordan man tar disse medisinene.

Din tann kan fortsette å føle seg litt forskjellig fra de andre tenner i en stund etter at rotfyllingen har vært fullført. Men hvis du har sterke smerter eller trykk som varer mer enn noen få dager, ta kontakt med tannlegen din.

• Ikke spis noe før nummenhet i munnen forsvinner. Dette vil hindre deg fra å bite kinnet eller tungen.
  • Ikke tygg eller bitt på den behandlede tannen før du har hatt den restaurert av tannlegen din.
  • Pass på å børste tennene og bruke tanntråd som du normalt ville gjort. Dersom åpningen i tannen ble fylt med en midlertidig fyllingsmateriale, er det ikke uvanlig at et tynt lag slites av i mellomtid. Men hvis du tror hele fylling har kommet ut, kontakt tannlegen din.

Kontakt tannlegen din umiddelbart hvis du får noen av følgende:

• en synlig hevelse på innsiden eller utsiden av munnen;
  • en allergisk reaksjon på medisiner, inkludert utslett, elveblest eller kløe (kvalme ikke er en allergisk reaksjon);
  • hvis bittet føles ujevn.

Hva fremtiden bringer.

Den tannen som har hatt endodontisk behandling (rotfylling) etterfulgt av en skikkelig restaurering (krone) kan vare så lenge som de andre naturlige tenner. Etter at tannen har blitt restaurert, trenger du bare å praktisere god munnhygiene, inkludert tannpuss, tanntråd, regelmessige kontroller og tannsteinsrens.

Tannlegen kan ta jevne røntgenbilder for å sikre at helbredelsen skjer som den skal. Av og til, helbredes ikke tannen som har gjennomgått endodontisk behandling, og smerte forsvinner ikke. Til tider kan tannen bli smertefull i flere måneder eller år etter behandling. Ofte når dette skjer, kan tannen reddes ved å gjenta den endodontiske prosedyren. Omkring 10 prosent av tenner som har hatt ikke-kirurgisk rotkanalterapi kan ha behov for en tilleggs prosedyre, rotspissamputasjon.

En endodontisk  behandlet  tann kan bli strukturelt svakere. En krone eller annen rehabilitering som innebærer postcore stift vil være nødvendig for å rehabilitere tannens funksjon.

Selv om rotkanalbehandling har en meget høy grad av klinisk suksess, er det en biologisk prosedyre og kan ikke garanteres.

rotfylling

Klikk på bildet for å åpne det i full sørrelse