Hva gjør man ved akutte tannproblemer? Del 1

Har du et tannproblem? Ikke få panikk! De fleste tannproblemer er ikke like alvorlig som andre medisinske nødsituasjoner. Du bør fortsatt ringe tannlegen din med en gang, men her er det noen tips hvis du ikke kan besøke tannlegen din samme dag.

Hvis du har tannverk.

Hva det kan bety:

• Tannpine kan bety tannråte, et hull, tannkjøttsykdom, eller til og med at du gniser tennene dine (bruxisme).

Hva gjør du:

• Når du får tannsmerte, handler det om å kontrollere hevelse. Reduser hevelsen, og du reduserer smerten. På kort sikt er den beste måten å redusere denne betennelsen på med 3-3-3 metoden: det er tre tabletter med antibiotika (600 mg totalt), tre ganger om dagen, i tre dager. Kontakt tannlegen din for resept. Det kan være at du må komme på en undersøkelse først, da det ikke er lov å skrive ut resept uten at tannlegen har sett deg og satt diagnose.
  • Det er viktig å ha en komplett undersøkelse hos tannlegen for å identifisere årsaken til tannverk for å finne ut den beste måten å behandle den på.

Hvis du får hevelse i ansiktet.

Hva kan det bety:

• En alvorlig tanninfeksjon som krever umiddelbar tannbehandling. I slike tilfeller blir du vanligvis ikke bedre uten hjelp.
  • Det kan være en infisert tann-, beininfeksjon eller tannkjøttinfeksjon.

Hva gjør du:

• Ikke vent. Ring en tannlege med en gang. Hvis du lar være kan infeksjonen bli så alvorlig at man til og med kan dø av blodforgiftning.
  • Hold deg oppreist og ikke legg deg flat, selv mens du sover.
  • Drikk masse væske. Det å bli dehydrert mens du har en infeksjon kan gjøre komplikasjoner mer sannsynlig.

Hvis du slått ut en tann

Hva kan det bety:

• Hvis du taper tannen, trenger du et tannimplantat. Et implantat fyller rommet der roten pleide å ligge i tannkjøttet og beinet.
  • Hvis du er i stand til å reimplantere tannen innen en time (det betyr at du setter den inn igjen), er det en god sjanse for at den vil holde seg inne. Hvis tannen blir reimplantert riktig, er det fortsatt en sannsynlighet for at du trenger en rotkanalbehandling, men i det minste har du din egen tann og trenger ikke et implantat.

Hva gjør du:

• Plukk den opp og hold på kronen, ikke roten. Kronen er den delen av tannen du biter med, og roten er den spisse delen av tannen. Berøring på roten ødelegger vevet som hjelper med reimplantasjon.
  • Prøv å plassere tannen tilbake i hullet. Før du gjør dette, se på tennene på den andre siden av munnen som er speilbilder av tannen du prøver å reimplantere for å visualisere hvordan den skal plasseres tilbake, slik at du ikke setter den inn feil vei. Pass på at du gjør dette uten å berøre roten. Gjør bare dette hvis du vet hva du gjør.
  • Ring tannlegen din og la dem få vite at du kommer til kontoret. Enten din tannlege eller tannlegen du snakket med i telefon, bør se deg med en gang. Hvis ikke, gå til tannlegevakten. Alt dette bør gjøres innen en time.

Hvis du har en ødelagt, sprukket eller knekt tann

Hva kan det bety:

• Vanligvis, hvis det er en liten sprekk, trenger du en fylling, og hvis det er et stort stykke som falt av, trenger du en krone. Hvis tannen er sprukket helt igjennom, ville det kreves en tannutvinning og behov for et implantat. Hvis en krone går i stykker eller hvis den faller av, kan du vente et par dager for å få en erstatning.

Hva gjør du:

• Ikke få panikk! Hvis du ikke har smerter, har du mye tid. Ofte vil tennene knekke og det er ingen smerte. Det er normalt at det, i det minste i begynnelsen, er noe følsomhet for kulde og varme – alt som betyr at stykket som brøt av, var stort nok til å avsløre den indre strukturen av dentin. Denne følsomheten vil gå bort om noen få timer til noen dager dersom spytt vil remineralisere og isolere området.
  • Ring tannlegen din. Ditt tannlegekontor vet ikke om de skal planlegge deg for en fylling, krone eller ekstraksjon, så sjansene er at de skal planlegge deg for en konsultasjon, og så går du en gang til å faktisk få jobben gjort. For å minimere dentalavtaler, jo mer informasjon du gir dem over telefonen, desto bedre. Du kan si til dem noe som “en del knakk av” eller “halve tannen knakk av” eller “en fylling falt ut.” Enda bedre er å sende en epost med et bilde!

Hvis du tror du har en tannkjøttbetennelse/abscess.

Hva kan det bety:

• En abscess ser ut som en gul, rød, klar eller hvitaktig kvise/klump på tannkjøttet.
  • Det kan bety at tannen er infisert eller tannkjøttet er infisert, noe som betyr at du trenger en rotkanalbehandling eller en ekstraksjon. I noen tilfeller vil antibiotika og røntgenbilde være nødvendig.
  • Dette kan føre til at tannkjøttet trekker seg permanent, men jo raskere du kommer til tannlegen, jo mindre sannsynlig vil det skje.

Hva gjør du:

• Du må til tannlegen umiddelbart.
  • Ikke prøv å skvise ut abscessen som en kvise.
  • Fortsett å pusse tenner i det området som vanlig.

Hvis du blør fra munnen

Hva kan det bety:

• Det kan være en kronisk tilstand eller en akutt tilstand. Hvis du ser blod på tanntråd regelmessig, har du mest sannsynlig tannkjøttsykdom eller gingivitt. Men hvis du ser blod i spyttet ditt, er det noe annet – det kan skyldes et avansert stadium av kreft eller et svært avansert stadium av tannkjøttsykdom.
  • Blødning fra munnen er ikke vanlig. Munnen klarer seg veldig godt med å forhindre blødning, så det er sjeldent at tannkjøttet blør fra slitasje eller kutt.
  • Hvis du har hatt en ekstraksjon, og du blør og det ikke vil stoppe, trenger du øyeblikkelig hjelp.

Hva gjør du:

• Hvis du ser blod på tanntråd ellet tannbørsten din, kontakt tannlegen din og bli behandlet for tannkjøttsykdom. Jo før jo bedre. Blod på tannbørsten eller tanntråd er ikke normalt og indikerer at du kan ha en kronisk sykdom – periodontitt – som vil føre til tap av tennene. Bestill en avtale i løpet av måned!
  • Hvis du blør etter en prosedyre, gå straks tilbake til tannlegen som gjorde operasjonen. Det er ikke normalt for blødningen å fortsette natten etter prosedyren din. Hvis tannlegen din ikke er tilgjengelig, ring en oral kirurg eller tannlegevakt med en gang. Hold hodet høyt. På samme måte som du holder hånden høy, hvis den er skadet, vil du gjøre det samme med munnen din. Hold munnen over hjertet ditt hele tiden – spesielt mens du sover.

Ved tannproblemer ring oss: 55 61 20 90.

Vi hjelper deg på dagen!

To be continued…

Skrevet av Dr. Mark Burhenne, oversettelse fra askthedentist.com