Dette bør du vite om rotfylling

Hvis du har blitt fortalt at du trenger en rotfylling og ønsker å finne ut mer om hva dette er, er du på rett sted. Dette er din guide til alt du bør vite før du får en rotfylling, samt hva du kan forvente under inngrepet.

Hva er en rotfylling?
400px-Root_Canal_Illustration_Molar.svgEn rotfylling er en prosedyre målrettet for å bevare (ikke redde) en død tann.

Vi sier “bevare” og ikke “redde”, fordi det er som mumifisering. Mumifisere er å fylle en død kropp for å bevare formen; det redder ikke faraons liv.

Når du trenger en rotfylling, er det for sent å redde tannens liv fordi den allerede er smittet og dør.

Hvorfor mumifisere en død tann? Du gjør dette fordi du ønsker å beholde tannen i munnen.

Hvorfor ikke trekke den døde tannen ut? Vel, du kan, og så ville du måtte erstatte den døde tannen med et implantat for å fylle hullet etterlatt i kjeven din, med en ny, kunstig tann. Den viktigste grunnen til å få en rotfylling i stedet for et implantat er at det er enklere å beholde en gammel tann, selv om den er død, fordi du likevel kan ha nytte av å ha strukturen av denne døde tannen for å tygge mat og hjelpe deg å snakke ordentlig. Og så er det billigere.

Men det finnes også konsekvenser. Å ha en rotfylling utført gjør tannen skjør og utsatt for brudd – tenk på den mumifiserte faraon. Innsiden av tannen er blitt skrapt ut, slik at det ytre skallet av tannen blir tørr, sprø og utsatt for brekkasje.

Derfor krever en rotfylling en annen prosedyre om kort tid etterpå: en krone.

Hva er fordeler og ulemper ved en rotfylling?

Fordeler:
Du trenger ikke å trekke tannen.

• Du kan beholde tannen.

Du mister ikke benet rundt tannen.

Det er billigere og tar kortere tid enn behandling med implantat.

Ulemper:
Det finnes ikke noe som en 100% ren rotfylling. Ingen av tannleger kan gi garanti på at rotfylling skal være 100 % sikker.

Det kan være vanskelig å sitte med munnen åpen i et par timer i løpet av prosedyren. Også skal man måtte komme 4-5 ganger til tannlegen før behandlingen er avsluttet.

Hvordan foregår prosedyren?

Under prosedyren vil tannlegen fjerne betent eller infisert masse, omhyggelig rengjøre ut og forme innsiden av tannen, og deretter sette inn fylling og forsegling av plass, slik at alt er stengt for infeksjon.

Etter det, vil du trenge å komme tilbake til tannlegen for å få en krone plassert på tannen for å beskytte den, slik at du igjen kan tygge på den og bruke den som resten av tennene.

Hva du skal spørre før du godtar behandlingsforslaget:

• Er en rotfylling absolutt nødvendig?
• Er det mulig tannen vil helbrede seg og ikke trenger rotfylling?
• Hvorfor dør rotkanal?
• Hva er mine alternativer?
• Hva om jeg ikke gjør rotfylling?
• Bør jeg hoppe over rotkanal behandlingen og gå rett til implantatet?
• Vil smitte spres til andre tenner eller til kjevebeinet?
• Hvor forutsigbar er behandlingen?
• Og kanskje viktigst: Bør jeg få dette gjort av spesialist eller kan du gjøre så godt av en jobb som spesialist kan?

Hvordan din tannlege vet at du trenger en rotfylling?

Ved andre sykdommer kan en lege ta en blodprøve, og resultatene vil komme tilbake enten positive eller negative. Det er ikke så enkelt med rotfylling. Diagnostisering om du trenger en rotfylling har et vitenskapelig grunnlag, men det kan være litt av en kunst å finne ut hvord syk tannmassen er. Dette er grunnen til at du virkelig trenger en tannlege med erfaring.

For å diagnostisere hvorvidt du trenger en rotfylling, vil tannlegen måtte avgjøre om massen inne i tannen er død eller døende eller om det er mulig at massen kan helbredes.

Hordan din tannlege kan avgjøre om du trenger en rotfylling:

• Dvelende smerte: Tannlegen vil spørre deg om hvordan tannen din reagerer på varme og kulde. Når du drikker kaldt vann, blir din tann sensitiv?
  • Hvor lenge varer smertene? Dette er en måte å finne ut om du har “dvelende” eller “ikke-dvelende” smerte. “Dvelende” betyr at smerter pinner rundt. Ikke-dvelende smerten forsvinner. Hvis smertene går bort, kan massen inni tannen være i live nok til å komme seg fra varmt og kaldt, noe som indikerer at vevet kan potensielt helbrede seg. Hvis du drikker kaldt vann og du har følsomhet i neste time eller lenger, som er “dvelende” pulpitis (infeksjon i massen), betyr det at tannen din ikke er å utvinne og nerven er trolig død.
  • Posisjon av smerter: Blir din smerte verre når du ligger eller står opp plutselig? Dette kan være tegn på en abscess og, sannsynligvis, en død tann.
  • Spontan smerte: Hvis smertene er forårsaket av en stimulus som en varm eller kald drikke, er det mulig at pulpitis er reversibel, men hvis du sitter der og gjør ingenting og får plutselig en bølge av smerte, da er det nok en død tann.
  • Fistel på tannkjøttet: En fistel er en liten hvit, gul eller rød kvise som dukker opp under tannkjøttet. Dette forteller tannlegen din at det er en infeksjon fordi det er puss, blod, og smittestoffer som prøver å komme seg ut, og kroppen prøver å tvinge dem ut. Problemet er at det ikke alltid går sammen med den tannen som er infisert – en fistel kan villede tannlegen om hvilken tann det er.
  • Abscess: En abscess er vanligvis sett på et røntgenbilde. Det er i hovedsak et hull i kjevebenet som viser seg som en mørk flekk på røntgen fordi benet ikke ønsker å vokse i dette området. Bein vil ikke vokse i området rundt en infeksjon, og en infeksjon kommer vanligvis fra spissen av roten, som er der hvor alt søler ut fra det døde vevet inne i tannen.
  • Referert smerte: Hvis smertene er ikke bare i tannen, men også henviser til en annen del av kroppen, som kjeve, øre, eller rundt tennene, kan dette bety at du har en abscess.

Hvor lenge kan jeg vente før jeg får rotfylling?

Når du finner ut at du trenger en rotfylling, er det som en tikkende bombe, fordi infeksjonen vil til slutt bryte ut. Du vil få mer trykk og mer hevelse hvis du venter. Du kan få dårlig smak i munnen, eller kan begynne å gå nummen. Infeksjonen kan spre seg til mer sårbare vev, som bihulene in overkjeven eller til ditt hjerte. Dette er grunnen til at folk pleide å dø av tanninfeksjoner hundrevis av år siden.

Tannlegen vil foreskrive antibiotika for infeksjonen. Når du begynner å ta antibiotika, har du “kjøpt deg” fire eller fem uker. Hvis du går på antibiotika før rotkanalen er ferdig, vil du ha mindre smerter under inngrepet fordi dette vil gjøre det lettere å få deg nummen (bedøvd).

Så snart du finner ut at du trenger en rotfylling, trenger du antibiotika med en gang. Uten forsinkelse! Det kan bli en livstruende tilstand hvis du ikke gjør det. Ja, tanninfeksjon kan drepe deg!

Bør jeg få en rotfylling eller en Implantat?

Et stort spørsmål i odontologi er: vil du gå rett til implantat-behandling fordi det er mer forutsigbart enn en rotfylling?

For å ta denne beslutningen, må du spørre tannlegen din om forutsigbarhet i suksessen til en rotfylling. Dette er noe som du og tannlegen må bestemme sammen, etter at du vurderer alle alternativene for din unike tilfelle. Hvis du snakker med en endodontist, vil hun ønske å gjøre rotkanalen. Hvis du snakker med en kjevekirurg, vil han ønske å gjøre implantatbehandling. Det er normalt at spesialister anbefaler det de føler seg mest sikker på. Avgjørelsen er til slutt din.

En avtale vs. flere

Noen tannleger vil gjøre en rotfylling på ett besøk. Andre vil ta to eller tre besøk til å gjøre den ferdig.

Det ene er ikke bedre enn det andre – igjen, det er ulike meninger om dette. Noen tannleger venter og lar tannen bli tørr og tom og desinfiserer en gang til før de fyller den.

Det er mer lønnsomt å gjøre en rotfylling på ett besøk. Det å gjøre en rotfylling i ett besøk kan også betraktes som en tjeneste for deg som pasient, siden det kan være mer praktisk. Men generell anbefaling er, vær villig til å ta deg tid. Ikke hast eller prøv å få fart på sakene, fordi dette er en veldig teknikk-sensitiv prosedyre.

Hva kan man forvente i tillegg.

Du bør ikke ha noen smerter. Hvis tannlegen er dyktig med lokalbedøvelse, vil du ikke føle noen ting.

Noen ganger vil en tannlege begynne rotkanal behandling og ting går galt – dette kan være en god ting! Hvis tannlegen din åpner tannen, og er presentert med ny informasjon som endrer sjansene for suksess til en rotfylling, vil han stoppe og fortelle deg slik at du har valg mellom å avbryte prosedyren før du fortsetter med en rotfylling som kan ha lavere sjanser til suksess enn dere begge opprinnelig trodde.

Grunner til å avbryte en rotfylling

• En separert instrument: Det er når et instrument bryter av inne i tannen.
  • En forkalket kanal: Dette er en kanal som ikke kan fylles, fordi man ikke kan gå inni den. Hvis kanalen ikke kan fylles på grunn av en forkalkning (dette er faktisk når tannen prøver å gjøre sin egen rotfylling) betyr det at kanalen heller ikke kan  være riktig fylt inn, derav blir prognosen av rotbehandling dårligere.
  • Et brudd (faktur): Når tannen er åpnet, kan tannlegen se en fraktur som ikke er synlig på røntgen. Et brudd gjør at tann har en dårlig prognose selv om tannlegen gjør den perfekte rotfyllingen, fordi siving kan oppstå ved bruddlinje, noe som kan føre til tap av beinmasse. Hvis du mister benet rundt tannen, mister du støtte av tannen. Det beste er da å avbryte prosedyren i dette tilfellet, trekke tannen og gå for et tannimplantat eller eventuelt tannbro.
  • En buet rot: kanaler kan bøye og vri. Tannlegen bør bare gjøre rotkanalbehandling hvis hun vet at hun vil være i stand til å nå tuppen av kanalen. Hvis det er kompleks rotkanal anatomi – mange vendingene som er vanskelig å navigere – da er sjansen for å lykkes mad rotfyllingen lavere.

Tannlegen bør bare gjøre rotfylling hvis forholdene er ideelle.

Hva du skal spørre etterpå:

Etter inngrepet, spør tannlegen din:
• Hvor vanskelig var det?
• Var det lett å gå inn i kanalene?

Tannlegen er forpliktet å fortelle deg om noe gikk galt under inngrepet. Noen ganger vil instrumenter bryte inne i kanalen – dette kalles en atskilt instrument – og tannlegen må fortelle deg om det. Hvis tannlegen ikke gjør det, vil tannen senere bli re-smittet fordi man ikke kan forsegle forbi skilt instrument.

Hva kan man forvente etter at man går hjem

Dette har vi skrevet om i et tidligere innlegg: Etter rotkanalbehandling.

Når skal man sette på en krone?

Jo før jo bedre, fordi tannen kan knekke hvis man biter på noe hardt. Når rotkanalen er gjort og smerten har gitt seg, er det lurt å dekke tannen med en krone med en gang fordi en rotfyllt tann er svekket og tørket ut.

Noen mennesker venter med å lage kronen på grunn av økonomi, men dette kan være et farlig spill. Dersom tannen knekker, kan du miste din investering i rotkanalen og må gå over til implantat og krone.

Vær delikat med tannen din til du får krone.