Tannhelse – viktig for både unge og eldre

Et sunt og pent smil er en bonus i alle aldre. Altfor ofte ser man at eldre mennesker forsømmer viktigheten av en sunn tannhelse. Det er dog aldri for sent å lære seg det grunnleggende om tannhelse.

tannhelse

Tannråte Tannråte er ikke bare en barnesykdom, det kan oppstå så lenge man har naturlige tennene i munnen. Tannråte er forårsaket av bakterier som normalt lever i munnen.

Bakteriene klamre seg til tennene og danner et klebrig, fargeløst belegg kalt plakk. Bakteriene i plakk lever på sukker og produsere råtedannende syrer som bryter ned mineraler på tannoverflaten.

Tannråte kan også utvikle seg på utsatte røtter av tennene hvis du har en tannkjøttsykdom eller viker i tannkjøttet (der tannkjøttet trekker seg vekk fra tennene og eksponerer røttene).

Akkurat som med barn, er fluor viktig for voksne tenner.

Forskning har vist at tilsetning av fluor i vannet er den beste og minst kostbare måten å forebygge tannråte på. I tillegg kan man ved hjelp av fluor tannkrem og munnskyllevann beskytte tennene ekstra.

Daglig fluor skyllinger kan kjøpes på de fleste apotek eller dagligvarebutikker uten resept. Dersom du er spesielt plaget med tannråte, kan tannlegen eller tannpleieren gi deg en spesifikk fluorbehandling som en del av behandlingen.

Tannlegen kan også skrive ut en resept på en fluor gel eller munnskyll som du kan bruke hjemme.

Tannkjøttsykdom (periodontitt) En vanlig årsak til tap av tenner etter fylte 35 år er tannkjøttsykdom (periodontitt). Dette er en infeksjon i tannkjøttet og benet som holder tennene på plass. Tannkjøttsykdommer er også forårsaket av plakk.

Bakterier i plakk fører til at tannkjøttet blir betent og blør lett. Dersom dette forblir ubehandlet, utvikler sykdommen seg til det verre, og danner lommer av betennelse og infeksjon mellom tennene og tannkjøttet.

Dette fører til at tannkjøttet trekker seg tilbake og man mister støttebein i munnen. Dersom du mister nok støttebein, kan dette resultere i at tennene løsner og faller ut.

Du kan forebygge tannkjøttsykdom ved å fjerne plakk på tennene regelmessig. Børst grundig bruk tanntråd på tennene hver dag. Kontrollér munnen nøye for tidlige tegn på sykdommen – slik som rød, hoven, eller blødende tannkjøtt.

Gå til tannlegen regelmessig hver 6. eller 12. måned - eller umiddelbart dersom disse symptomene er til stede.

Rengjøring av tennene og tannkjøttet En viktig del av god tannhelse er å vite hvordan man børster og bruker tanntråd riktig.

Grundig børsting hver dag fjerner plakk. Børst tennene forsiktig på alle sider med en myk børste med en fluortannkrem. Sirkulære og frem-og-tilbake børst fungerer best.

Ta deg tid til å børste forsiktig langs tannkjøttet. Lett puss av tungen bidrar også til å fjerne plakk og matrester og gjør at munnen føles frisk og ren.

I tillegg til børsting er det også nødvendig å bruke tanntråd for å holde tannkjøttet rent og sunt.

Riktig bruk av tanntråd er viktig fordi det fjerner plakk og matrester som en tannbørste ikke kan nå. Din tannlege eller tannpleier kan vise deg den beste måten å børste og rengjøre tennene ved hjelp av tanntråd.

Hvis børsting eller tanntråden resulterer i blødende tannkjøtt, smerter eller irritasjon, så bør du gå til tannlegen umiddelbart.

En antibakteriell munnskyll, godkjent for motvirkning av plakk og hovent tannkjøtt, kan gis ut på resept av tannlegen din.

Munnskylling brukes i tillegg til normal daglig munnhygiene. Elektriske tannbørster er nyttig for mange, og har blitt mer og mer normalt å bruke nå.

Dette passer spesielt godt til bevegelseshemmede som synes det er vanskelig å få børstet tennene grundig nok. I tillegg finnes det spesialtilpasset utstyr til tannbørster og tånntrådholdere for mennesker med spesielle behov.

Andre forhold som påvirker tannhelsen Munntørrhet (xerostomia) er vanlig hos mange voksne, og kan gjøre det vanskelig å spise, svelge, smake og snakke.

Denne tilstanden oppstår når spyttkjertlene unnlater å arbeide riktig som et resultat av forskjellige sykdommer eller medisinske behandlinger, slik som kjemoterapi eller strålebehandling mot hode- og halsområdet.

Munntørrhet er også en bivirkning av mer enn 400 vanlige medisiner, inkludert medisiner for høyt blodtrykk, antidepressiva, og antihistaminer . Munntørrhet kan resultere i tannråte og infeksjon.

Inntil nylig var tørr munn ansett som en normal del av aldringsprosessen. Vi vet nå at friske eldre voksne produserer like mye spytt som yngre voksne.

Derfor, hvis du mener du har unormalt tørr munn, ta en prat med din tannlege eller lege om problemet.

For å lindre eller motvirke tørrhet i munn, sørg for å drikke ekstra vann og unngå sukkerholdig snacks, drikker med koffein, tobakk og alkohol - som alle er med på å øke tørrhet i munnen.