Overvinn din tannlegeskrekk!

Har du tannlegeskrekk? Du er ikke alene. Mens andre kan fortelle deg at “du er bare dum!”, hjelper det ikke hvis du er en av de som har en reell angst.

En angst er en frykt for en fremtidig hendelse – noe som du tror kan muligens skje. For eksempel vil en person med flyskrekk vanligvis være bekymret for en flyulykke, og da vil vedkommende se etter tegn på mulige problemer for å indikere at det vil bli en krasj – for eksempel røyk som kommer fra motoren eller mindre turbulens.

Noen vanlige typer angst før et tannlegebesøk inkluderer:

• Nåler
  • Bor
  • Smerter
  • Forlegenhet om dårlige tenner
  • Frykt for bedøvelse

Det er viktig at du velger en tannlege som er omsorgsfull og tålmodig nok til å lytte og til å erkjenne din frykt. Hvis tannlegen ikke er empatisk når du snakker til ham eller henne, så vil du oppdage at de mest sannsynlig ikke vil være det i løpet av behandlingen heller.

Det verste du kan gjøre hvis du har tannlegeskrekk er å velge en tilfeldig tannlege og tvinge deg selv til å gå ditt med håp på det beste. Gjør grundige undersøkelser, og hvis du kan, snakk med tannlegen selv. Hvis du føler deg komfortabel nok, kan du bestille første konsultasjon, og be om at ingen behandling skal utføres, bare en sjekk, slik at du kan se hvordan du føler deg. Hvis du ikke er fornøyd, kan du prøve noen andre.

Frykt # 1 – Frykt for nåler

En frykt for nåler er ikke bare begrenset til tannlegepasienter, faktisk omtrent en av fem mennesker rapporterer å ha frykt av den slag når de oppsøker lege. Pass på at du erkjenner din frykt ved å snakke med tannlegen din før behandlingen. De vil forstå hva slags frykt du har og kan være i stand til å bruke teknikker for å lindre disse.

Det kan være betryggende å vite at tannleger bruker svært effektive bedøvelsegeleer før injeksjoner, som betyr at du vil ikke føle noen ting. Bedøvelsegeleer er en stor grunn til at færre folk frykter tannlegen i disse dager. Før du gjør en avtale, spør om din tannlege kan gi smertefri injeksjoner eller vil bruke bedøvelsegelé før injeksjonen.

Frykt # 2  – Bor

Noen mennesker kan frykte smerter fra en bor, som kan utløses av lyden. Men husk at pasienter får bedøvelse før tannlegen bruker bor. Når bedøvelsen er tilstrekkelig, vil man ikke føle smerte i det hele tatt – et lett trykk og vibrasjon er alt som vil merkes.

Hvis lyden et problem for deg, bruk hodetelefoner og lytt til beroligende musikk – eller hvis du trenger noe mer distraherende, skru opp musikken til en av favorittlåtene dine.

Frykt # 3 – Smerter

Hvis du har hatt dårlig erfaring med smerter under tannbehandling før, kan du være redd for en gjentakende opplevelse. Men mange faktorer spiller inn når det gjelder smertene. Anestesi og bedøvelsegelé er tilgjengelig for de fleste behandlinger som kan være smertefulle, så det er lite sannsynlig at du får den smertefulle opplevelsen du hadde siste.

Du trenger å finne en tannlege du er komfortabel med. Også, når du er mer engstelig, pleier du å anspenne deg og som et resultat, føler mer smerter. Lær deg måter å slappe av, pust dypt, prøv å stole på tannlegen.

Frykt # 4 – Forlegenhet om dårlige tenner

Tannleger omhandler problemer med tennene hver dag så ikke bekymre deg: det er en god sjanse for at de har sett noen med verre problemer enn de du har! De ønsker å hjelpe deg med å få smilet ditt tilbake til å være sunn og vakker.

En ting du kanskje har lyst til å gjøre er å ringe tannlegen din og la ham eller henne vite at du er flau over tilstanden av tennene – men du ønsker å få litt hjelp til å fikse dem. Dette kan bidra til å bryte isen slik at de får forståelse for hvordan du føler deg, og du kan være trygg, og tannlegen blir forberedt på tennene som kan trenge litt arbeid.

Frykt # 5 – Frykt for bedøvelse

Frykt om å bli bedøvet inkluderer en frykt for å føle nummenhet eller ikke være nummen nok (noe som resulterer i smerter).

Noen mennesker kan frykte nummenhet forde de anser det som et tap av kontroll. De kan også bekymre seg for at de vil kveles, eller ikke være i stand til å svelge. Det er viktig å forstå at for tennene oppe, vil bare en enkel tann bli nummen. For tennene nede, noen ganger kan tungen eller kinnet føles hovne etter bedøvelsen – men de vil ikke være det i virkeligheten. Man mister følelsen i disse områdene, ikke funksjonaliteten, så du vil ikke kvele eller være forhindret fra å svelge.

Overvinn tannlegeskrekk!

Her er noen tips for å hjelpe deg med å overvinne din tannlegeskrekk:

1. Identifiser din frykt. Når du vet nøyaktig hva det er du er engstelig for, kan du begynne å gjøre fremgang og arbeidr mot en løsning.
2. Velg en tannlege som bryr seg og vil lytte. Din frykt vil bare øke hvis du har valgt en tannlege som ikke er riktig for deg. Følg anbefalinger fra familie og venner, undersøk på nettet, gjør alt det tar for å finne en tannlege du ville føle deg mest behagelig med å besøke regelmessig.
3. Ta noen med deg. Noen pasienter opplever at det å bringe noen sammen med dem kan gi ekstra komfort.
4. Be om advarsel. Du kan finne emosjonell lindring fra å vite hva du kan forvente med en behandling. Spør tannlegen din om å varsle deg om hva slags følelse du kan oppleve, for eksempel en prikke, et myggstikk eller annet.
5. Be om bedøvelse. Ikke vær redd for å be om mer bedøvelse hvis du tror det kan hjelpe.
6. Lær om stresshåndtering og meditasjon.
7. Søk profesjonell hjelp. Det beste er å håndtere årsaken til din frykt, snarere enn å måtte psyke deg opp for hvert enkelt besøk. Spesielt hvis din frykt påvirker din livskvalitet, hindrer en viktig behandling, eller hindrer deg fra å gå til tannlegen i det hele tatt – er det på tide å få litt hjelp. I Norge finnes det spesialiserte tannpleiere, tannleger og spesialister i odontofobi som kan hjelpe deg.

Fra Wikipedia:

Odontofobi er en fobi som betegner en irrasjonell og overdrevet frykt for tannleger.

Denne angsten, som på folkemunne kalles tannlegeskrekk, kan defineres som en ekstrem og hardnakket frykt, hvor den som lider av dette gjerne har hatt negative opplevelser hos tannlegen i tidlig alder. Dette resulterer i at den lidende gjør alt for å unngå et tannlegebesøk, helt til det oppstår et helsemessig problem, og et tannlegebesøk blir uunngåelig. Bare tanken på å måtte oppsøke tannlegen vil utløse sterke stressymptomer hos pasienten. Dette involverer tap av nattesøvn dagen før tannlegetimen, og kan også gjøre pasienten sosialt ustabil.

Tegn på odontofobi

• Manglende søvn natten før tannlegetime
  • Nervøsitet som blir sterkere og sterkere mens man sitter på venteværelset hos tannlege
  • Føler seg fysisk syk (kvalm, uvel) ved tanken på å gå til tannlege