Behandling av TMD – temporomandibulær dysfunksjon

Kjevesmerter? Behandle de nå – det blir vanligvis bare verre.

Temporomandibulær dysfunksjon, TMD er en samlebetegnelse på akutt eller kronisk inflammasjon i det temporomandibulære ledd som forbinder underkjeven med hodeskallen. Dysfunksjonen med sine symptomer kan føre til kraftige smerte og bevegelseshemming. Symptomer på TMD kan variere kraftig og være svært komplekse. Ofte vil vi finne et klinisk bilde med kombinasjon av flere symptomer fra flere TMJ-komponenter: Muskler, nerver, ligamenter, bein, bindevev og tenner. Øresmerter assosiert med hevelse i omliggende vev er også et tegn på TMD. (Kilde: Wikipedia)

Det er mange behandlingstilbud for TMD, kirurgi bør være en siste utvei. Selv om TMD er svært vanlig, er ikke det et godt forstått tilstand. Siden TMD symptomer kan involvere kjeven, øre, nese, hals, ansikt, nakke, øvre del av ryggen, og til og med øynene, sender ofte tannleger og ØNH leger TMD pasienter frem og tilbake, fordi de egentlig
ikke vet hva de skal gjøre med dem eller hvordan å behandle dem. Dette gjør ting vanskelig når du bestemmer hvilke TMJ behandling som er riktig for deg.

Vi har valgt ut disse behandlinger for TMD i den rekkefølgen du bør prøve dem – starte i begynnelsen av listen, og jobb deg nedover. Det er best å konservativt behandle i begynnelsen for å se om TMD symptomene forsvinner først før de kommer til de mer alvorlige behandlingstilbud, som kirurgi.

Ta en pause.

I mange mildere tilfeller vil TMD symptomer forsvinne bare ved å la de overarbeidete kjevemusklene hvile.

Hvis du hører klikker eller dukker når du gjesper eller åpner munnen, prøv å ikke åpne vidt i løpet av de neste dagene.

Skjær maten i små biter, slik at du ikke trenger å åpne munnen så vidt for å ta en matbit eller tygge så hardt. Erstatt maten med et mykere kosthold.

Slutte med å tygge tyggegummi.

Behandle det som en muskelskade.

Prøv å behandle kjeven på samme måte som du ville gjort med en sår muskel. Masser kjevemuskelen, sett en varm vaskeklut på, ta en anti-inflammatoriske medisiner som ibuprofen (Ibux), og la den hvile.

Prøv avspenningsøvelser.

Akkurat som en muskel som kramper fra overforbruk, kan kjeven krampe fra for mye bruk. Enkle øvelser kan hjelpe deg å lære hvordan å korrigere unormal kjeve posisjonering og slappe av de spente kjevemusklene som kan bidra til TMD smerter. Alle øvelser bør gjøres i tider når du ikke har smerter.

Hvis kjeven begynner å gjøre vondt mens du utfører øvelsene, stopp og hvil. Øvelser bør gjøres foran et speil slik at du kan se fremgangen din.

Mange som har TMD har et avvik i måten leddene beveger seg, men er i stand til å lære et nytt, mer riktig posisjon. Sett en liten klistremerke på midten av haken din og åpne munnen. Hvis kjeven din skifter til siden når du åpner munnen, vil klistremerke også skifte posisjonen. Når du ser at dette skjer, gjør en bevisst innsats for å holde kjeven perfekt justert når du åpner munnen.

Det kan føles unaturlig i begynnelsen, men over tid vil det føles mer normalt, og du kan merke en reduksjon i dine leddsmerter.

Muskelavslapning og tøyningsøvelser kan gjøres hvor som helst: hjemme, i bilen eller mens du leser en bok. Åpne forsiktig munnen så bredt som mulig uten ubehag. Lukk munnen sakte. Når musklene har løsnet opp, kan du bruke hånden for å åpne munnen litt bredere.

Denne typen stretching kan hindre kjeven din fra å bli låst eller ute av stand til å åpne og lukke jevnt.

Sjekk din stilling.

Dårlig kropsstilling legger ryggraden i en posisjon som forårsaker stress i kjeven. Når folk henger slapt eller bøyer seg for mye over, forskyver underkjeven forover, og de øvre og nedre tenner passer ikke lenger sammen på riktig måte, og skallen beveger seg tilbake på ryggsøylen.

Denne bevegelsen legger vekt på muskler, ledd og bein, og hvis den forblir ubehandlet, kan den skape smerter og betennelser i muskler og ledd når munnen åpnes og lukkes.

Finn ut om du har Apné.

TMD er ofte forårsaket av tanngnissing om natten, noe som er et tegn på at du sliter med å holde luftveiene åpne mens du sover. Nyere studier viser at TMD symptomer er ofte indikatorer på en større lidelse – og som inkluderer søvnapné.

En bittskinne, som er laget av tannlegen din, og brukes til å behandle søvnapné, kurer ofte TMD fordi den posisjonerer kjeven på en måte som tvinger den til å slappe helt av.

Forutsatt at bittskinnen er brukt om natten, kan åtte timer med tvungen avslapping hver dag være svært effektiv i å snu TMD symptomer. Helfo dekker Underskelse, behandling og etterkontroll med bittskinne med 1770 NOK. Vår pris er 2500, dvs. du betaler kun 730 NOK.

bittskinne

Sjekk stressnivået.

Vi biter ofte altfor hardt uten å legge merke til det – og TMD kan ofte løses ved å behandle den grunnleggende årsaken til stress: mistrivsel på jobb eller hjemme, o.l.

Ta Ibuprofen

Tar ibuprofen (Ibux), eller en annen anti-inflammatorisk medisin, kan gi deg umiddelbar lindring ved å redusere hevelse eller ømhet i kjeven, ansikt, hode eller nakke. Denne typen behandling vil ikke fungere på lang sikt. Å være avhengig av smertestillende er ingen måte å leve livet ditt på.

Smerter er også kroppens måte å fortelle deg å slutte å skade deg selv – og å ta dette bort kan føre til at du skader kroppen din enda mer. Smertestillende er en god hjelp til umiddelbar lindring, men vær sikker på at du oppsøker legen eller tannlegen for å behandle selve årsaken. Vær skeptisk til TMD spesialist, tannlege, lege eller annen medisinsk personell som ber deg om å behandle TMD bare med smertestillende.

Prøv okklusjonal ekvilibrering.

Denne metoden kan ta flere besøk med flere uker imellom inntil musklene justeres og finner en ny stilling. Hva tannlegen din vil prøve å gjøre her er å ta sikte på å stabilisere din bitt på en måte som bør hjelpe deg å bli kvitt dine kjevesmerter eller andre TMD symptomer.

Mange mennesker har et “virkelig” bitt som skiller seg fra sitt “ideelle” bittet. Det å bringe de to posisjonene til harmoni er nøkkelen i behandling av TMD.

Dette krever sterk 3D tenkning og premodeling på en modell av din tannlege for å behandle din TMD og gjøre tennene mindre av et triggerpunkt for tanngnissing. Et stabilt godt balansert bitt legger mindre belastning på kjevene generelt.

Det kan kreves tannregulering eller en serie med bittskinner som skal flytte på kjevene til den riktige posisjonen er oppnådd.

Vurder kirurgi.

Dette skal kun være som den siste utvei etter å ha gått gjennom alle de behandlingsalternativene over, eksperimentere med ulike kombinasjoner av behandlinger, og arbeide tett med tannlegen din. Kirurgi på selve leddet er ikke ofte brukt lenger. Orthognathic kirurgi, selv om dette er en ekstrem alternativ, kan være nødvendig.

Avhengig av alvorlighetsgraden av din TMD, må du kanskje gå gjennom en del prøving og feiling for å finne ut hvilken behandling eller kombinasjon av behandlinger som fungerer for deg, men det er der en god tannlege, TMD spesialist, eller ØNH-lege bør ta vare på deg og være din “advokat” gjennom hele prosessen.

Kilder:

Ask the Dentist: http://askthedentist.com/tmd-treatment/